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Reverend Beat-Man and the New Wave - Blues Trash

VR12108

Tracklist:
1. I have enough
2. I'm not gonna tell you
3. today is a beautiful day
4. i'll do it for you
5. the white wolf is back in town
6. but i love you
7. you are on top
8. if i knew
9. then we all gonna die
10. love is simply a dream
11. looking right through
12. lass uns liebe machen

Reverend Beat-Man and the New Wave "blues trash"
LP: VR12108 (EAN CODE: 7640148982733)
SPECIAL EDITION LP (EAN CODE: 7640148982818)
CD: VRCD108 (EAN CODE: 7640148982788)
MC: VRMC108 (EAN CODE: 7640148982832)

Date of Release: April 20.2018
ORDER

BLUES AND TRASH IN THE RAWEST AND SWEETEST FORM WITH THE BALLS OF ROCK'N'ROLL AND WYLD TEEN NEW WAVE GARAGE, FEAT: MARIO BATKOVIC, JULIAN SARTORIUS, RESLI BURRI AND NICOLE IZOBEL GARCIA

Born in 1967 and former Wrestling Rock'n'Roll One Man Band Activist Lightning Beat-Man (1992-1999) Turned into a Primitive Rock'n'Roll Blues Preacher in the Milenium Change and released countless Recordings on several Labels 2017 he had a hand full of songs to record this album, the idea was to record it with several musicians and not showing them the songs, they went to the Studio and Reverend Beat-Man played the songs on the guitar one time, then they had 2 takes for Recording without
rehurcal to keep it fresh, Anyway the idea was Free Style and so is that whole Album, the Result was a Mix of Blues Trash, New Wave Folk and Dark No Wave Garage Punk and Rock'n'Roll he selected the NEW WAVE from musicians he loved the most as the moment

NICOLE IZOBEL GARCIA is From Los Angeles with Mexian Roots a Singer that has the gift to connect her voice direct with your heart, she plays an unorthodox organ and plays part of Drums and percussion like the devil itself, with her, Reverend Beat-Man playes the most shows as a Duet
MARIO BATKOVIC is a Bosina Born and since Child hood living in Bern Classical and Kraut Avantgarde Accordionist he creates Film and Game music and has a one man band himself he's a total Genius (prodused by Geoff Barrow of Portishead)
JULIAN SARTORIUS another Bern Original, he's probably one of Europeans or Worlds most extraordinary drummer these days, he is one of the few drummer that can play his drums as an instrument nor just as a machine, he plays a lot of free
jazzand improvisation (sophie hunger, colin vallon trio, manuel troller, hans koch, bruno spoerri etc)
RESLI BURRI is a legendary Bern musician who has a jam-band together with Mario and beat-man - he is a multi instrumentalist play in the Dead Brothers, Padent Ochsner , is a film and Circus music writer

 

 

Der 1967 geborene und ehemalige Wrestling Rock'n'Roll One Man Band Aktivist Lightning Beat-Man (1992-1999) wurde im Millennium wechsel zu einem primitiven Rock'n'Roll Blues Prediger und veröffentlichte unzählige Aufnahmen auf mehreren Labels. Als er 2017 eine hand voll Songs zusammen hatte, war die Idee diese mit mehreren Musikern aufzunehmen und ihnen die Songs nicht zu zeigen, sie gingen ins Studio und er spielte ihnen die Songs einmal auf der Gitarre vor, dann hatten sie 2 takes um den Song aufs Magnetband zu Bringen (alles Analog) die Idee war Free Style und so ist das ganze Album, das Ergebnis war ein Mix aus Blues Trash, New Wave Folk und Dark No Wave Garage Punk und Rock'n'Roll, Die Musiker wähle er unter seine zz Lieblings Musikern aus Bern und Los Angeles aus und Nannte die band the NEW WAVE

NICOLE IZOBEL GARCIA kommt aus Los Angeles mit Mexian wurzeln, einer Sängerin, die die Gabe hat, ihre Stimme direkt mit deinem Herzen zu verbinden. Sie spielt eine unorthodoxe Orgel und spielt Schlagzeug und Percussion wie ein Teufel wobei Reverend Beat-Man die meisten Shows als Duett spielt
MARIO BATKOVIC ist ein gebürtiger Bosnier und ist als Flüchtling als Kind nach Bern gekommen hatt Klassische musik auf dem akordeon studiert und spielt ein Kraut Avantgarde Akkordeonist wie kein anderer er kreiert Film- und Game-musik und hat selbst eine Ein-Mann-Band, er ist ein totales Genie (produziert von Geoff Barrow aus Portishead)
JULIAN SARTORIUS Ein weiteres Berner Original, er ist wahrscheinlich einer der außergewöhnlichsten Schlagzeuger Europas oder der Welt, er ist einer der wenigen Schlagzeuger, der sein Schlagzeug als Instrument spielt und nicht nur als schlag maschine, er spielt viel Free Jazz und Improvisationen (Sophie Hunger, Trio Colin Vallon, Manuel Troller, Hans Koch, Bruno Spoerri etc.)
RESLI BURRI ist ein legendärer Berner Musiker, der eine Jam-Band zusammen mit Mario und Beat-Man hat (Drü) er ist ein Multiinstrumentalist in den Dead Brothers, Padent Ochsner, ist ein Film- und Zirkus-Musik-Autor





REVIEWS

 

I 94 BAR (AUS)
After 30 albums or so under a variety of monikers, Beat-Man could take the easy way out and keep churning out records of garage skronk. You know, music to kill any party, as the label slogan goes. Instead, he’s continuing to take chances.The Swiss madman's brief with this project was simple: Pick a collaborator and play them a song once. Set the tape running. Use the first or second take. No overdubs. No arguments. The Reverend describes the album as “a mix of blues trash, new wave folk and dark no wave garage punk and rock'n'roll”. No arguments. Stylistically speaking, “Blues Trash” IS all over the shop. The bands behind him and his friends range from minimal duos to full-blown folk groups.
Most people won’t have a clue who his guest players are so let’s clear that up. Nicole Izobel Garcia is a Los Angeles native with a Mexican heritage and an ace voice that gets right to the point. She plays along on organ and percussion. Mario Batkovic is a Swiss-born, German-based avant-garde accordionist who specialises in film scores.
Another Swiss expat, Julian Sartorious, is a jazz drummer extraordinaire whose credits include work with Faust, Marc Ribot and Arto Lindsay, while Resli Burri is a multi-instrumentalist with the Dead Brothers with a bunch of film soundtracks under his belt.And the songs? Let’s have a dig in this here crate…
“I’m Not Gonna Tell You” might be the filthiest fuzz-punk you’ll here this week or any other. Nicole Izobel Garcia’s scuzzy synthesizer adds to the general sense of mayhem. Beat-Man’s characteristic guttural vocal seems more unhinged than usual. “I’ll Do It For You” with Mario Batkovic and band is uncharacteristically breezy Gypsy pop. Beat-Man’s vocal is unrecognisable.
“You Are On Top” is a pop song that won’t get played on radio soon. The Reverend sees to that. He reverts to his semi-croon on “If I Knew” where Ms Garcia employs her best Alan Vega organ to grand effect.
“Today is a Beautiful Day” is (of course) funereal while“The White Wolf Is Back In Town” owes much to the Cramps and Matteo Brodin’s wonderfully greasy saxophone. “But I Love You” is a minimalistic duet where Nicole Isobel Garcia’s soulfully warm vocal runs headfirst into Beat-Man’s Crypt Keeper croon - and the impact is surreal.
“Then We Gonna Die” probably had a positive message under that industrial harmonium hum but Nico’s no longer around to deliver it. Beat-Man attends to that with lyrics about “fanatics chopping heads” and “Satan creeping up my spine”.
You love musicals? "Sound of Music" was set on the Austrian-Swiss border. If the memory of Julie Andrews isn’t permanently wiped from the world’s collective memory bank by “Love Is Simply a Dream” then Beat-Man isn’t being heard widely enough. That one and "Lass Uns Liebe Machen" - a cover of a Goth artist called Unheiiiig that translates as "Let Us Make Love", I'm told by Google - manage to end the album on a grim note. Beat-Man's croak set to a dark plod. Whassup? You expected a choir?


BERNER ZEITUNG (CH) JUNI 2018
Spiel mir das Lied vom Tod
Reverend Beat-Man Zeller hat eine neue Band und drei neue Platten am Start. Berns weltbekannte Kultfigur ist in Form.
Man sieht es ihm nicht an, doch dieser Mann hat einen Produktionsschub: Gleich drei neue Platten gibt der furchtlose Berner Beat Zeller alias Reverend Beat-Man heraus. «Well, I ha gnue...», knurrt es aus den Boxen, «... vo dir!» Eine bis an den Anschlag verzerrte Gitarre jault auf. Der Sänger ist hörbar schlecht gelaunt. Er gibt zu einem bedrohlichen Bluesriff seinem Unmut über eine bestimmte Person Ausdruck.  Beat Zeller, alias Reverend Beat-Man, meldet sich zurück. Nicht dass Berns weltbekannte Kultfigur Ferien gemacht hätte. Dass man ihn in seiner Heimatstadt nicht mehr so oft sichtet, liegt daran, dass er dauernd auf Achse ist. Noch bis Ende April spielt Beat-Man in den USA, vorher war er mit The Monsters in Deutschland. Und nach einem kurzen Heimspiel in Bern ist für Mai schon eine England-Tournee gebucht.
Gut bestückt
Einen Tonträger von Reverend Beat-Man gab es aber schon länger nicht mehr. Das wird nun nachgeholt. Nicht mit einer, sondern mit drei Platten. Da ist das neue, «offizielle» Werk namens «Blues Trash». Davon gibt es auch eine limitierte Version mit berndeutschem Gesang. Dann ist da eine Spezial-Vinyl-LP, die man nur an den Konzerten kaufen kann.
Schliesslich gibt es eine Handvoll Videos, die kürzlich in der Reitschule in Bern Premiere feierten. Eines davon wurde auf eine Vinylsingle gepresst – die Weltpremiere einer technischen Neuerung, auf die niemand gewartet hat. Zu viel des Guten oder gar «kommerzieller Selbstmord», wie ein alter Mitstreiter diagnostizierte? Egal. Der Re­verend hat gerade einen Pro­duktionsschub.
Beat-Mans neue Band heisst The New Wave und ist gut bestückt. Der begnadete Akkordeonist Mario Batkovic und der unverwüstliche Resli Burri an den Tasten spielten mit Beat-Man schon in der heftigen Spass­kapelle Drü. Neu dabei ist Julian Sartorius, das Mensch gewordene Schlagzeug. Drei Könner, die mit einem Blues-Trasher eine Platte machen: Kann das wirklich gut gehen?
Es kann, weil sich die leicht überqualifizierten Mit­musiker nie in den Vordergrund drängen. Burris singende Säge spielt das Lied vom Tod, Batkovics wilde Balkan-Grooves rütteln am morschen Bluesgebälk, und Sartorius hält den Beat, ohne die Handgelenke zu strapazieren. Nicht immer sind die New Waver mit von der Partie. Den Starkstromblues beherrscht Beat-Man auch als One-Man-Band, die Gitarre knarzt, der Beat stampft. Nicole Izobel García, mit der der Reverend die meisten Konzerte bestreitet, singt auch mit: Ihr Paradestück «But I Love You» ist eine mexikanisch angehauchte Americana-Ballade, wie sie auch von Calexico stammen könnte.
Noch selten hat man Beat-Man Zeller so fokussiert und doch ­vielseitig gehört. Er leistet sich keine Songzeile zu viel, kennt ­keine Rücksichtnahme auf zarte Gemüter und empfindliche Ohren. Dafür heult er den markerschütternden Endzeitblues, wie einst der Bluesgigant Chester Burnett, besser bekannt als Howlin’ Wolf.
Schnörkelloser Freistil
Auch die Mundartübersetzungen seiner eigenen Texte sind so schnörkellos und grammatikalisch unbekümmert wie die englischen «Originale». Beat-Man auf Berndeutsch, das ist ein Einmannchor aus Endo, Bubi und – ähm – Gölä. Sentimental wird er nie, höchstens in der russisch angehauchten Abschlussnummer «Lass uns Liebe machen». «Liebi isch nume e verdammte Troum», weiss Beat-Man. Dafür ist Ge­vatter Tod ein ständiger, durchaus realer Gast – selbst dann, wenn der Tag am schönsten ist. Auch politischer ist der Reverend geworden. «I ha gnue – vo dine Tweets», giftelt er in der eingangs erwähnten Nummer. Da kann nur einer gemeint sein.
Reverend Beat-Man & The New Wave: «Blues Trash», Voodoo Rhythm, als Doppelalbum mit einer berndeutschen Version erhältlich. Live: 11.5., Heitere Fahne, Wabern.

LA WEEKLY (USA)
By Jonny Whiteside
In theory, infamous Swiss oddball Reverend Beat-Man seems like a gimmick-reliant pain in the ass — but in practice, he’s an unhinged dynamo whose blitz of lowly, scabrous junkyard rock & roll is as exhilarating as it is unexpected. Roaring into town with a trove of typically aberrant new tunes from the aptly named Blues Trash platter (his first full-length release in more than a decade), the good Reverend is certain to conjure his perfected mix of mad-dog abandon, wild-eyed zeal and penetrating, painstakingly crafted musical catastrophe. While definitely prowling the Lux Interior/Hasil Adkins side of the alley, this weird little miscreant’s squalid musings — a mutant brand of blues-fueled philosophizing all his own — are consistently (and deliciously) legit.

TAGESANZEIGER (CH) JUNI 2018
Triumph des Nicht-viel-Könnens

Der Berner Überwältigungs-Blueser Reverend Beat-Man ist gerade dabei, Amerika zu erobern. Sein neues Album «Blues Trash» ist eine zappendustere Freude. Er ist die Inkarnation eines neuen Furors im Blues.
Die Nachrichten, die uns von der laufenden USA-Tournee von Reverend Beat-Man erreichen, klingen hochtrabend und niedergeschlagen gleichzeitig. Der Berner Prediger des unfeinen Blues hat die Tour Anfang April im ausverkauften «Hi Hat» in Los Angeles gestartet. Seither gehts im Zickzack über den Stadt-Land-Graben der USA. Mal spiele er vor Cowboys, mal vor Punks, mal vor «schönen Disco-Frauen», wie er es beschreibt, mal vor Skinheads und meist vor einer Mischung aus alledem. Die meisten Konzerte seien gut besucht, doch das Land sei eine einzige Drogenhölle geworden, sagt Beat-Man: «Während im Club alle Spass haben, begegne ich auf den Strassen dem ganzen Elend, den Desillusionierten und Obdachlosen.»
Seine Musik nennt er «Krach»
Die Amerikaner mussten lange auf den Berner warten. Zwei Jahre lang wurde ihm das Künstlervisum verweigert, jetzt darf er endlich durch jenes Land wüten, aus dem der Blues stammt, den er mit neuem Furor aufgeladen und zu neuer Schärfe gewetzt hat. Gar über zehn Jahre musste sich gedulden, wer dem neusten Album des Reverend entgegengefiebert hat. Es standen andere Produktionen und Projekte im Vordergrund – etwa seine Ur-Band The Monsters.
Pünktlich zur Eroberung der Welt ist nun «Blues Trash» erschienen. Es ist ein Paradewerk der primitiven Überwältigungs-Rockmusik. Wenn man mit Beat-Man über seine Musik spricht, redet er gern von «Krach», wie der «Lärm» auf Berndeutsch so schön heisst, von künstlerischen Ungenauigkeiten, die er mag, und vom Umstand, dass er musikalisch ein Nicht-viel-Könner sei. Ein Gestus, den er aus dem Punk und noch mehr aus dem Post-Punk der frühen 80er-Jahre bis ins Heute herübergerettet hat.
Die Stimmtherapeutin empfahl Instrumentalmusik
Dass er nicht zum engelsstimmigen Sängerknaben taugt, hat ihm einst auch seine Stimmtherapeutin bestätigt. An sie wurde er verwiesen, nachdem er sich seine Stimmbänder derart wundgeschrien hatte, dass eine einjährige Sing- und Sprechpause ratsam schien. Nachdem diverse Versuche gescheitert waren, zum Piano einen geraden Ton zu singen, meinte die Stimmtherapeutin, er solle doch besser zur Instrumentalmusik wechseln.
Den Rat hat er nicht befolgt. Und obwohl seine Stimme tatsächlich klingt, als würde er morgens mit Kieselsteinen gurgeln, und obschon er bis heute eher keine Soli auf seiner Gitarre spielt, die das Zeug hätten, Menschen vom Fach auch nur annähernd zu beeindrucken, ist seine Musik weit mehr als die Summe ihrer Unvollkommenheiten: Das neue Album «Blues Trash» ist ein Werk voller Drastik, voller bluesiger Inbrunst, voller Unberechenbarkeit, voller Fantasie und voller – zugegeben etwas morbidem – Humor. Ja, sogar eine ganze Portion Schönheit findet sich darauf. Eine Schönheit, die bewusst schlecht ausgeleuchtet ist und die sich dem Nachtblinden nie erschliessen wird.
Schattenboxen mit Varianten
Wenn man etwas intensiver mit Beat-Man über Musik redet, wird auch schnell offenbar, dass ihm Unrecht tut, wer ihn als den ewigen Krawallburschen der heimischen Gitarrenmusik abtut. An seine Arbeiten – wie auch an die Produktionen, die auf seinem Label Voodoo Rhythm erscheinen – stellt er höchste Qualitätsansprüche. Werden sie nicht eingehalten, sagt er das Release eben ab, Klagen und Jammern der Musiker hin oder her. Wenn es lärmen soll, dann nach allen Regeln der Kunst; wenns schon Kellerloch-Blues sein soll, dann solls auch das staubigste Kellerloch der Welt sein, bitte schön.

«Blues Trash» ist etwas vom Grossartigsten, was Beat-Man je hervorgebracht hat. Weil es alle Möglichkeiten des Schwarzmalens ausschöpft, weil hier der Schattenboxer Beat-Man nicht immer auf dieselbe Stelle haut, sondern seine virtuellen Gegner mit Variantenreichtum zermürbt. Daran ist auch seine neue Band schuld.
Liebeserklärung mit Grabesstimme
The New Wave besteht aus dem klangverliebten, im Free Jazz geschulten Taktgeber Julian Sartorius, dem Akkordeon-spielenden Jugo-Punk Mario Batkovic und dem lautmalerisch begabten Resli Burri. Und da ist die charmante Begleiterin Nicole Izobel Garcia, mit welcher Beat-Man im Duo seine Liveshows absolviert. In der wunderbaren Ballade «But I Love You» schmachtet die Amerikanerin mit mexikanischen Wurzeln auf Spanisch eine zwischenmenschliche Unterbilanz durchs Kellergewölbe, während Beat-Man nicht müde wird, mit Grabesstimme seine Liebe zu beteuern. Ein absonderlicheres und herzbeglückenderes Duett wurde der Musikwelt schon länger nicht mehr geschenkt.

Damit die Band ihr Kaliber nicht allzu offensichtlich herzeigen kann, hat Beat-Man sie vor den Aufnahmen genau einmal mit seinen neuen Liedern konfrontiert. Danach hatten die Musiker zwei Takes, um die Sache im Studio umzusetzen. Nicht dass ihn das Bandmaterial gereut hätte. Es geht dem Berner um den Moment, in dem ein Song noch unverbraucht ist, und die Band sich noch nicht in Sicherheit wiegt.

Und so holpert dieses wunderliche und wunderbare Album in Richtung Orkus. Selbst in den romantischsten Anwandlungen fliesst hier Blut, und hinter dem Lebensscheitelpunkt lauert der Knochenmann. Dennoch ist es ein sonderbar fröhliches Album geworden. Die Amerikaner jedenfalls dürften nach den Konzerten des Reverend Beat-Man leicht verwirrt in die richtige Welt zurückkehren. Wohl aber mit dem Erweckungserlebnis, dem derzeit schillerndsten Hohepriester des abgetakelten Rock ’n’ Roll begegnet zu sein.

NEW NOISE (USA)
Culture creators have eccentric personalities and engaging mindsets, here is your introduction to one of these figures, Reverend Beat Man. His resume crystallizes his status as a lifer in outlier roots/rock music – active international touring musician with his band (The Monsters, Die Zorros) and as a solo one-man band (Lightning Beat Man, Reverend Beat Man) for 30+ years and headman for established imprint, Voodoo Rhythm Records (120 catalog titles). Live, his performance borders on contemporary vaudeville with a demented, storytelling preacher persona, actively engaging with his audiences while serenading (or terrifying) them with dissonant, lo-fi one-man band trash rock. To give you an idea of what that sounds like, take savage sounding garage/punk rock and inject the derivative roots of rock music (i.e. blues, Southern gospel, and folk, jazz). It’s a job that has taken him to faraway lands from his home base in Bern, Switzerland and opens many doors of opportunities for himself, his label, and his associates.

Reverend Beat Man’s new album, Blues Trash, reinforces the notion to expect the unexpected from the guy. Crossing many genres and with songwriting that exploits the different dynamics he and his cohorts, whom he’s dubbed The New Wave, bring to the table. Blues Trash is 11 tracks of primitive roots music meets- lo-fi punk rock with crosses of free jazz, blues, dark cabaret, punk, and gothic ranchera. Part personal subject matter some of us can relate to, part testament to the absurdities the human race, and as he states – “some funny, stupid songs in there too.” One take away from this LP is the dark songwriting prevalent throughout, with subject matter reveling in areas like disillusionment (“Love Is Simply a Dream”), depression (“Looking Right Through It”), and unconditional love (“I’ll Do It For You”). One of the standout tracks, “But I Love You”, features a recent collaborator of Beat Man’s with Los Angeles based Nicole Izobel Garcia vocalist on lead vocals. It’s one of two tracks the two do together that touches on unreconciled feelings and personal loss. “But I Love You” harnesses a tragic feeling in part to Beat Man’s somber sounding electric folk playing style in line with Garcia’s Spanish-sung croon that weaves an ambiguous storyline of a person’s desperate pleas to preserve an unsustainable/one-sided romantic relationship with a disconnected lover. The two trade places on the vocal end with the more upbeat “If I Knew”, but the subject matter of distrust/disappointment is prevalent with lyrics echoing the sentiment (“I wouldn’t hold you baby if I knew you’d push me away/”I wouldn’t trust you, child, if I knew you’d cheat on me”). The darkest number belongs to “Then We Gonna Die” with its industrial funeral march feeling brought on by The New Wave combo of Resli Burri’s harmonium sparring with Mario Batkovi’s accordion leads, all while Swiss jazz drummer, Julian Sartorius’s layers the track with a wash of Avante garde percussion work. What makes a man write such a doom tune? Beat Man explains his revelation: “”Then We All Gonna Die””, it’s a song about how we destroy our world and feelings of what people must experience being trapped in a war-zone like Syria and experiencing your family being raped and murdered. But that feeling carries over to any war-like situation, especially the War for American Independence and all sides of WWI.” The four showcase their dynamics further with “You’re On Top”, a jumpy rhythmic track that highlights the complimentary playing styles the four exhibit with a mix of jazz percussion, edgy rhythms from a Fender Rhodes, and more accordion virtuosity. Abiding by his one-man band persona and ethos, the track “I Have Enough” has all instruments played by Beat Man himself and engrains the a classic sound he’s carved for himself with focused-yet-intense percussion and fuzz guitars and aggressive vocal delivery that gets his point across to everyone on the person he’s talking about/to, you be judge on that given the lyrics (” I have enough/from all your lies/from what you say/from who you are/from what you do/from what you tweet”).

” I am a one man band .. this is the main fact and i play my songs .. and if i do a cover of a song.. i will make it my song. This is the center of everything when i play my guitar at home and when i go on tour as one man band … but there’s another chapter in my songs, it’s when I’m recording. The thing is a live show work only at the moment, that’s why live music is so beautiful .. and recordings they get old. So my idea, is when i record, i wanna record something very special, nothing that i can do live and something that will live over and forever after i recorded it. For those songs, i had many different ideas to collaborate with the Bernese symphony orchestra, or with a black metal band, but then i had the chance to play many times together with Mario Batkovic, incredible Bosnian accordion player who raised and lives in my town (he’s on the Portishead label) and as well with Resli Burry, who became good friends. Then i was always big fan of Julian Sartorius, an improvisation drummer , he invited me to one of his improvisation gigs to play with about 20 other very great Swiss free jazz musicians and it was amazing.. Julian is the best drummer i ever worked with! Then in 2014, i meet Nicole Garcia while visiting my Daughter in LA and we became friends and we did a couple of LA shows and i flew her over the Europe to tour with me.. this was a lot of fun and it was great to make music with her … anyway at the end i thought.. why not recording the album with all my friends and see what happens.”- Reverend Beat Man

 

MUSICA INCLASIFICABLE (MEX)
Mientras que algunos músicos simplemente se limitan a ejecutar el rock & roll, existen otros que no se conforman con eso y llevan su pasión un paso más adelante para realmente vivir el rock & roll, respirarlo, transpirarlo y estar casado con él de tiempo completo hasta hacerlo su estilo de vida. Sí, así es el caso del Reverend Beat- Man. Nacido en 1967 en un prolífico país con una envidiable economía como Suiza, desde adolescente el Reverend Beat-Man sintió atracción por las viejas películas de horror y encontró en estilos musicales como el punk, el blues y el rock & roll una forma para desahogarse. Cuando apenas era un veinteañero fundó The Monsters, un conjunto que en un inició presentó un sonido más cercano al rockabilly y el psychobilly pero con el pasar de los años se transformaría en uno de los grupos de garage-punk más respetados y afamados del mundo. Pero como no era suficiente con ser músico, a inicios de los noventa el suizo fundó un sello para editar su material, al cual bautizó como Voodoo Rhythm Records, pero al poco tiempo decidió expandir su catálogo y también publicar álbumes de otros músicos de distintas partes del planeta y que no pertenecen exclusivamente a un género en específico, lo que se traduce en que a la fecha lleva más de 120 lanzamientos y su lema es Music To Ruin Any Party. Por su parte, han pasado 11 años desde la publicación de los dos volúmenes de Surreal Folk Blues Gospel Trash, los últimos álbumes en solitario del Reverend Beat-Man, aunque eso no significa que ahora lleve una vida tranquila o se haya alejado de la música porque desde entonces se ha mantenido ocupado con otros proyectos en los que participa como Die Zorros, su alterego enmascarado Lightning Beat-Man y los mencionados The Monsters. Ahora, para continuar con su camino musical, el Reverend Beat-Man presenta un ambicioso nuevo material en el que él se encargó de la idea principal de las 12 canciones que lo conforman y para el que invitó a diversos músicos para que participaran con la única condición de que sólo podían escuchar la melodía una vez y después tenían que grabar su parte en máximo dos tomas. De esta forma, dentro de los invitados en el material destacan la cantante estadounidense de raíces mexicanas Nicole Izobel Garcia, el acordeonista Mario Batkovic, el baterista suizo de jazz Julian Sartorius y el multinstrumentista Resli Burri. Con todos ellos conformó un grupo de acompañamiento al que nombró The New Wave y con quienes confeccionó un sólido sonido que amalgama blues, punk, new wave, folk y rock & roll, lo que en sumatoria se puede definir simplemente como Blues Trash igual que el título del material. En primera instancia, el álbum inicia con "I Have Enough", una honesta canción de desamor protagonizada por la rasposa voz de zombie del Reverend Beat-Man y una adictiva guitarra saturada de fuzz que penetra en los oídos hasta desquiciarlos. En un sentido completamente diferente se ubica "Today Is A Beautiful Day", una relajada pieza de ritmo lento que asemeja a las piezas de blues de inicios del Siglo XX y que contrasta con su sarcástica letra. Por su parte, en "I'll Do It For You" se escucha un festín musical en el que el acordeón lleva el protagonismo y por momentos asemeja a los sonidos balcánicos que gracias a la dupla de Emir Kusturica y Goran Bregović han tenido gran aceptación en zonas tan alejadas como Latinoamérica. De igual forma también se debe destacar "But I Love You", un personal tema cantado en español por Nicole Izobel Garcia y con el sencillo acompañamiento de guitarra del Reverend Beat-Man, lo que genera un trabajo enmarcado dentro del blues más personal y deprimente.
A su vez, también se debe destacar que el material fue lanzado en CD, cassette, digital y en vinilo, además de existir una edición especial de doble LP que incluye un acetato con las canciones presentadas en sus versiones normales y un segundo vinilo con todas las composiciones cantadas en suizo.
Por último, para complementar la parte musical, se tiene planeado estrenar un video de cada una de las 12 canciones que conforman este misil sonoro que tiene como elemento principal el rock & roll pero se arropó de otros elementos para hacerlo todavía más poderoso y brindarle un sonido y estilo único.


UTAH STORYS (USA)
Reverend Beat-Man and Nicole Izobel Garcia perform in Salt Lake City
On April 22nd, Switzerland’s infamous Reverend Beat-Man will be playing the Garage on Beck with Nicole Izobel Garcia. They are touring the United States to support their new album Baile Bruja Muerto, released on Beat-Man’s label Voodoo Rhythm Records. The two will take their stage dressed as a reverend (Beat-Man) and a nun (Garcia). Not a reverend in the traditional sense, Beat-Man says, “Reverend comes from the German word Revereieren .That means I tell you a story, and I thought that’s pretty cool.” Much of their act is about presenting a striking image and a unique sound— aka Blues-Trash, a term coined by Beat-Man. It’s musical style that mixes the haunting sensations of garage-like-blues with surreal folk music. Garica says, “our voices are so yin and yang, but we are both very dark in our music and performance. If you got to know us you’ll see we are similar because we both have this dark side but are also quite angelic.”

In Switzerland, Beat-Man is renowned for his contributions to the arts and was honored with the Canton of Berne Special Recognition Award in 2007. Although he observed a wealth of creativity in the Swiss underground scene, he acknowledges that historically, Switzerland was not as well-known for its music industry as other European countries are. Beat -Man says “We [don’t]have not a huge rock n’ roll history —even in the mainstream music. We are not important spot in the music history. I took it as my job to change that.” Inspired by a will to act, Beat-Man founded Voodoo Rhythm Records in 1992— a label known for releasing an impressive catalogue of experimental and wild sounding music. “I’m a music fan and go to concerts almost every day to see and hear everything ,” says Beat-Man. “I make music too and I found nobody that releases my[kind of] music because it’s too strange and too risky for a music market that counts [on] selling.”

Admittingly, rock ‘ roll is not quite the quite profitable genre it used to be. That doesn’t concern Beat-Man though. “Rock n’ roll is not made to make money,” says Beat-Man. “All I want is that all the people coming to our shows see something different and maybe that I can show them something that they never seen before.” It’s with this motive that Beat-Man hopes audiences attending his shows will want to create their own music.

Apart from running Voodoo Rhythm Records, Beat-Man expresses his passion for music through playing in bands such as the psychobilly group The Monsters, performing as a one man band and even DJing. Beat-Man says, “I prefer the strange kind of DJ sets where I play the Shags or Johan Sebastian Bach or Carcass or Talk Records from the 20’s” His love though, is within the spinning discs that evoke the sounds of rock n’ roll music—especially from the 1950’s. For him, this music symbolizes the core of a catalyst for the youth revolution that brought together teenagers from all races and backgrounds to bridge divides and create a new future for themselves.

This kind of devotion to rock n’ roll garnered the attention of Garcia. Already a music coinsurer, she had been a fan of Beat-Man’s group The Monster from an early age. Garcia says, “About 4 years ago I saw he was coming to LA for a gig. I don’t know what came over me but I had the balls to write to him and asked if he wanted to play a couple songs together— I’d add the organ and we could play some songs he usually can’t play live as a one-man-band.” Beat-Man replied, and after a meeting at a Chuck E. Cheese Garcia was invited to tour.

Since then, the duo have played in countries all over the world, but the United States represents a real treat. Unlike Switzerland, The United States represents a vast landscape with many diverse underground music scenes to perform for. Beat-Man says, “in the USA there is an amazing underground scene.” The connection to different music scenes is something that Beat-Man and Garcia feel profoundly. For them, their sermon of rock n’ roll and blues knows no borders. According to them it is welcomed by audiences with a keen familiarity of hunger for the different and strange. “You know underground music and scenes are all over the world [are] the same,” says Beat-Man. “You can go to Iran or Poland or Chile. We are all over, the same. The underground movement has no borders. We are the people that can think globally the best.” Beat-Man suggests that this kind of bond between music communities could be taught to the mainstream, but the message might be tainted by for-profit motives.

Rolling into Salt Lake on April 22nd, Beat-Man and Garcia will perform songs from Baile Bruja Muerto. , On this Sunday night, they will play as if they are preaching the holy gospel of blues-trash and rock n’ roll. Beat-Man says ““Everybody that comes to one of our shows will be saved and converted.” Audiences can expect to hear tracks like “Come Back Lord” and “Black Metal.” “Come Back Lord” is upbeat track with a pronounced organ sound. It’s the kind of tune that will evoke the dancefloor to shutter. In contrast “Black Metal” is a kind of dark bluesy ballad. A warning though, this performance is not for the faint hearted, but there will never be anything else quite like it. Joining Beat-Man and Garcia for this show will be local acts garage-punkers Los YaYaz and one-man-garage-blues band Jacob Skeen. Doors open at 6:00pm. For more follow the event page.

REVERENDO LYS (IT)

REVEREND BEAT-MAN AND THE NEW WAVE – Blues Trash (Voodoo Rhythm) Pubblicato su aprile 22, 2018 da reverendolys
Era solo questione di tempo.Poi, il Reverendo Beat-Man avrebbe scritto il suo capolavoro.Adesso, quel momento è arrivato. Quel capolavoro si intitola Blues Trash.Che è il titolo prevedibile che vi aspettavate ma non è esattamente quello che vi aspettate. Non come ve lo aspettate, in ogni caso.Non è quel gran casino da bottega da rigattiere che potreste immaginare, insomma. Blues Trash brucia piuttosto come una greve pira dentro cui ardono le vecchie ossa dei Black Keys e di Jack White. I loro amici e parenti stanno lì davanti al rogo, a rendere loro l’estremo saluto. La Magic Band del Capitano Beefheart applaude e serve da bere, mescendo dal torbido. I Dead Brothers raccolgono le ceneri e le mettono dentro le urne e le dividono ai presenti, perché ognuno ne tenga una sul davanzale di casa o sulle mensole del salone. A monito futuro. Auuuuuwlll! The white wolf is back in town!
Franco “Lys” Dimauro

NEGATIVE WHITE (CH)
The White Wolf is back in town! «Blues Trash», das neue Album von Reverend Beat-Man & the New Wave, erscheint am 20. April. Wir haben uns die Scheibe angehört und sind sicher: Kaufen, reinhören, geniessen! Halle-Motherfucking-luja! Reverend Beat-Man ist zurück mit neuer Musik. Preiset den Herrn, oder wohl doch eher den Teufel? Beat Zeller, Hohepriester des Blues-Trashs und Weirdo-Gospels beliefert nach The Un-Believers, Surreal Folk Blues Gospel Trash Vol.1, 2 & 3 seine Anhänger der exzessiven und suchterzeugenden Krachmusik mit einer neue Scheibe: Blues Trash. Doch gepredigt wird nicht mehr in der One-Man-Band-Manier oder im Duett, sondern mit der neuen Formation The New Wave.
Schon seit zehn Jahren wollte der Reverend eine Platte mit seinen liebsten Musikerfreunden aufnehmen, mit welchen er schon live gespielt oder die Bühne auseinander genommen hat. Sein Wunsch ging schliesslich 2017 in Erfüllung: Mit einigen gesammelten Songideen verabredete er sich mit The New Wave direkt im Studio.
Die Lieder wurden den Musikern bloss einmal vorgespielt, danach wurde bereits live aufgenommen. Zwei Takes, dann musste alles im Kasten sein. Auf Magnetband, analog, Heiligstärne! Das Ergebnis? Ein Freestyle-Album im Zeichen des Blues Trashs, Garage Rock’n’Roll, New Wave Folk und vielem mehr….
The New Wave sind…

Nicole Izobel Garcia Gesang, Percussion, Syntheziser, Orgel
Singen kann sie wie ein Engel, trommeln wie der Teufel. Die kalifornische Sängerin ist bekannt von den Auftritten mit Reverend Beat-Man im Duett.

Mario Batkovic Akkordeon, Banjo
Ein gewaltiger Avantgarde-Akkordeonist. Der Virtuose beherrscht sein Instrument wie kein anderer und ist weit über die Schweizer Grenzen für seine Kompositionen bekannt.

Julian Sartorius Schlagzeug, Percussion
Der verrückteste und kreativste Schlagzeuger der Schweiz. Das Free-Jazz Genie und Improvisationstalent sorgt für den treibenden und packenden Groove auf der Scheibe.

Resli Burri Piano, Harmonium, Guitar, Bass
Bereits vor der New Wave hatte Beat Zeller mit Batkovic sowie dem Berner Urgestein und Multiinstrumentalisten Resli Burri in der Jam-Band Drü gespielt. Burri tingelt ebenfalls bei Patent Ochsner und bei The Dead Brothers.

Einmal vorgespielt, insgesamt zwei Takes, alles loses Gerippe? I Have Enough beweist sofort das Gegenteil, die Scheibe beginnt bissig und bellend. Wie ein blutrünstiger Hund, von der Leine losgerissen. Dreckig, laut und teuflisch groovy. I’m Not Gonna Tell You und If I knew folgen dem gleichen Schema. Freche Blueslicks, polternde Rhythmik und kratziger Gesang. Blues Trash wie er leibt und lebt. I’ll Do It For You bringt eine romantisch-rasante, beinahe Gypsy-mässige Einlage. Treibende Percussion und ein malerisches Akkordeonspiel von Batkovic fordern zum Tanz auf. Beatman kann auch zärtlich: «I jump in front of a train, just to save your life. I cut my throat, just to give you life», herzerwärmend, so etwas. Sartorius bringt bei The White Wolf Is Back In Town ein herrlich schleppendes, beinahe torkelndes Schlagzeug zu Tage. Beatman heult zusammen mit dem Saxofon um die Wette. Der Wolf ist zurück, schleicht durch zwielichtige Gassen und bringt den ungebändigten Blues Trash zurück. Roh und bedrohlich. Liebesschnulze und PerlenFür eine spanische Liebesschnulze braucht es nicht viel mehr als die Stimme eines Engels und eine wehmütige Klampfe, dies weiss Nicole Izobel Garcia mit dem Song But I Love You bestens zu bezeugen. You’re On Top lässt die verspielte Verrücktheit dieses einzigartigen Musikgefüges noch einmal in sanfte ekstatische Höhen aufleben. Melancholisch psychedelisch. Magisch. Then We All Gonna Die bringt apokalpytische Stimmung. Viel mehr als Ach und Krach auf bluesiger Klampfe. The New Wave lässt zu den bedrohlich-prophetischen Worten vom Reverend eine düstere Atmosphäre auferstehen und zeigt die vielfältig musikalischen Möglichkeiten der Gruppe auf. Lass uns Liebe machen. Zu guter Letzt setzt das verführerische Lied mit deutschem Text, grandioser Akkordeonbegleitung und flehenden Harmonium-Solis von Burri einen eindrücklichen Schlussstrich. Ein abwechslungsreiches Album voller Perlen. Von energischem Blues Trash zu Psychobilly-Folk und düsteren Romanzen. The New Wave bringen vielerlei spannende Möglichkeiten mit sich. Die Klasse der Musiker zeigt sich von der fliessenden Dynamik der Stücke, über den technischen Verspieltheiten, bis zuletzt im Songwriting des Reverend himself. Einmal vorgespielt, zwei Takes. Düster, wütend, melancholisch. Mal energiegeladen, mal tagträumerisch, dann albträumerisch. Ob ruhig oder wild, liebevoll oder gehässig, die Scheibe liefert alles. Wahnsinn auf Band.

MUSIK CH (CH)
Was Reverend Beat Man so für Musik macht, kennt man ja, oder vielleicht doch nicht. OK seine Stimme ist unverkennbar, aber auf diesem Album geht er die Musik etwas gemütlicher an. Wenn er alleine spielt mit Schlagzeug und Gitarre dazu und singt tönt das gut und unkonventionell, wenn aber noch die New Wave in unterschiedlichen Besetzungen dazu kommen, dann wird es aussergewöhnlich. Nicole Izobel Garcia spielt Synthesizer, Orgel und singt; Julian Sartorius übernimmt die Drums; Resli Burri das Harmonium, Piano, Fender Rhodes und singt, Mario Batkovic spielt Akkordeon, Bassgitarre, Gitarre, Bulbul Banjo und singt Backing Vocals, dann kommen noch Gäste am Bass und Saxophon. Das ist wirklicher Blues Trash, ungewohnt aber durchwegs hör- und geniessbar, auch wenn es keinen Party Rock’n’Roll ist. Reverend Beat-Man ist wieder um etwas aussergewöhnliches gelungen. - Fredi Hallauer


DRESDNER - KULTUR MAGAZIN (DE)
Der Reverend Beat-Man aus der Schweiz ist in Dresden kein Unbekannter, er trat hier und in der Umgebung seit den 90ern vielfach lautfällig auf. Sei es als »geläuterter« primitiver Rock´n´Roll-Blues-Prediger mit seiner doppelschlagzeugigen Band The Monsters oder als Wrestling Rock´n´Roll-One-Man-Band-Aktivist Lightning Beat-Man. Mit »Voodoo Rhythm Records« betreibt die Berner Ikone zudem ein eigenes Musiklabel, das sich dem Blues, Trash, schrägen Rock‘n‘Roll und speziellem Punk verschrieben hat. Auf eben diesem Label erschien nun sein jüngstes Werk, das wieder eindringlich aufzeigt, wie unterhaltsam Wahnsinn ist. Die Platte treibt mit mal flirrendem Sci-Fi-Punk, Blues-Trash, Calypso, Beerdingungsmusik, Folk, No Wave und vieles mehr die unverwechselbaren Vocals vom Reverend an und vor sich her. Das besondere an dem Album, neben der Tatsache, das Beat-Man Alben an sich etwas spezielles sind, ist, das seine Mitmusiker, die sich allesamt aus erfahrenen Bands rekrutieren, die Songs vor der Aufnahme nur einmal von ihm auf der Gitarre vorgespielt bekamen, um dann in maximal zwei Takes ganze Songs daraus zu schnitzen. Freestyle also! Das Ganze wurde analog auf Magnetbändern festgehalten. So entstand ein buntes Mixtape beatmanischer Theatralik, das den Reverend manchmal wie den kleinen, bösen Bruder von Tom Waits erscheinen lässt.
Dj Cramér

 

BLUES MATTERS (UK - JUNE 2018)

Beat Zeller from Bern, Switzerland has been in the music industry since the early 90's, it was the millennium change when he became the preacher Reverend Beat-man, normally a one-man band, beat-man collaborates with friends, Nicole Izobel Garcia Vocals, Percussion, Synthesizer, Organ. Mario Batkovic accordion, Banjo. Julian Sartorius Drums, Percussion. And Resli Burri Piano, Harmonium, Guitar and Bass. A quick show of the songs on his acoustic guitar and the album is recorded in one take with no rehearsal. Released on his own record label and ten years in the making, the reverend preaches twelve sermons of Blues Trash with the balls of Rock 'n' Roll and New Wave Garage. The opening song I Have Enough is a solo number with pounding drums dirty fuzzy guitar and guttural vocals, Nicole joins him with synthesizer on I'm Not Gonna Tell You is more of the same, a change of tempo on my favourite Today Is A Beautiful Day (173) the Drums, Harmonium and Bulbul Banjo combine to create a sound track to any spaghetti western. A bit of Gypsy folk on I'll Do It For You has beat-man croons his devotion " i'll cut my throat just to give you my blood", some great scratchy saxophone gives atmosphere on The White Wolf Is Back In Town, But I Love You is a stripped down mournful duet of a one sided romance sung by Nicole in Spanish. Heavy Harmonium, accordion and drums create a sombre mood for the funeral March that is Then We All Gonna Die "when I see fanatics chopping heads and smile, when I see hell satan creeping up my spine", Love Is A Dream a anti love song with a grungy gothic feel, takes us to Looking Right Through a song about depression, closing with his own inimitable take of Lass Uns Liebe Machen by Unheillig. Lyrically a dark album, but with different music genres keeping it fresh, an intriguing album that I am listening to a lot, if you like something off kilter this may be for you.

RAZORCAKE (USA)

Reverend Beat-Man And The New Wave is a hard rock blues band from Bern, Switzerland, of all places. This album starts off with pounding, noisy guitar work on “I Have Enough” and “I’m Not Gonna Tell You.” Channeling Captain Beefheart vocally and a mix of psychobilly and blues influences instrumentally, the group moves on to more a more somber sound through the middle of the record, occasionally throwing an accordion into the mix on a couple of the tracks. The bands seems to show off some Tom Waits influence in tracks like “You’re on Top,” where gruff vocals manage to capture the sound of a pensive acedia in the vein of gin-soaked memory. The record finishes with further accordion experimentation. This release is perfectly weird, in a way where the songs are absolutely listenable, but still cautiously bizarre. This should be enjoyable to fans of blues rock, Captain Beefheart, the Cramps, or anyone looking for sad, bluesy accordion tunes. –Anna Farr